Dá sa vypočítať, ktorá škola je lepšia?

  • Téma: Vzdelávanie, Spoločnosť, Spoločnosť a kultúra
  • Miesto konania: V - klub
  • Prezentuje: Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania
  • Prednášajúci:Ing. Pavol Kaclík, analytik a RNDr. Mária Kolková, PhD., analytička
  • Dátum a čas začiatku: 26. 09. 2014 14:00

Informácie

Profil prednášajúcich:

Ing. Pavol Kaclík, RNDr. Mária Kolková, PhD.

Analytici z NÚCEM výskumne zameraní na určovanie pridanej hodnoty vo vzdelávaní na základe výsledkov Testovania 9, Externej časti maturitnej skúšky a ďalších nonkognitívnych meraní. Pavol Kaclík vyštudoval technickú fyzikálnu a analytickú chémiu. V rokoch 1992 – 2009 pôsobil ako vysokoškolský pedagóg na Farmaceutickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde od roku 2004 prednášal matematiku a matematickú štatistiku. Pracoval aj v oblasti administrácie a riadenia projektov v oblasti vzdelávania a bezpečnostného výskumu. Od roku 2013 pracuje v NÚCEM. Mária Kolková vyštudovala učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov (matematika – informatika) na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky na UK v Bratislave. V roku 2011 obhájila doktorát v odbore Teória vyučovania matematiky na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. V školskom roku 2011/2012 učila na ZŠ v Rosine. V NÚCEM pracuje od roku 2012.

Obsah:

Hovoriť o tom, ktorá škola je lepšia a ktorá dá žiakovi viac možno z mnohých pohľadov. V jednej škole je lepšia klíma v triede, či v učiteľskom zbore, iná sa viac zameriava na hodnotovú orientáciu žiakov, ďalšia dosahuje lepšie výsledky v cudzích jazykoch. V našej prednáške sa zameriame na problematiku vzdelávania. Lepšia škola je tá, ktorá žiakov viac naučí. Na portáli http://vysledky.nucem.sk sú zverejnené výsledky škôl v národných meraniach Testovanie 9 a Externá časť maturitnej skúšky. Nedá sa jednoducho povedať, že škola s priemernou úspešnosťou svojich žiakov 84% je lepšia od školy, ktorej žiaci dosiahli priemernú úspešnosť 77%. Žiaci dosiahli lepší výsledok, ale naučila ich škola viac? Celkový výsledok pôsobenia školy závisí od viacerých faktorov a jedným z nich je to, s akými žiakmi škola pracovala. Prirodzene, iné výsledky sa očakávajú od šikovných a nadaných žiakov a iné od žiakov slabších. Toto sa snaží zohľadniť práve pridaná hodnota vo vzdelávaní a výskumní pracovníci NÚCEM sa tejto otázke intenzívne venujú. V prednáške predstavíme pojem pridanej hodnoty vo vzdelávaní a štatistické metódy slúžiace na jej určenie. Ukážeme tiež, že porovnávanie škôl nie je ani z hľadiska prostej úspešnosti v záverečnom teste, ani z hľadiska pridanej hodnoty vo vzdelávaní také triviálne, ako by sa na prvý pohľad niekomu mohlo zdať.