Obnova náboženstva v Tibete: tibetský buddhizmus medzi tradíciou a výzvami súčasnosti

  • Téma: Kultúra, Spoločnosť, Spoločnosť a kultúra
  • Miesto konania: V - klub
  • Prezentuje: Univerzita Komenského, Filozofická fakulta, Katedra východoázijských štúdií
  • Prednášajúci:Martin Slobodník, doc., PhD., vysokoškolský pedagóg
  • Dátum a čas začiatku: 26. 09. 2014 21:50

Informácie

Profil prednášajúceho:

Martin Slobodník - sinológ a tibetológ, študoval v Bratislave, Pekingu a Bonne. V súčasnosti vyučuje na Katedre východoázijských štúdií Filozofickej fakulty Univerzity Komenského. Venuje sa dejinám čínsko-tibetských vzťahov, náboženskej politike v Číne a lokálnym dejinám severovýchodného Tibetu. Je autorom dvoch vedeckých monografií (Mao a Buddha: náboženská politika voči tibetskému buddhizmu v Číne, 2007; Politické, náboženské a ekonomické aspekty čínsko-tibetských vzťahov v 14. – 15. storočí, 2011), dvoch odborných publikácií (Tibet – krajina, dejiny, ľudia, kultúra, 1996; Labrang – svet tibetského kláštora, 2013) a niekoľkých desiatok vedeckých článkov publikovaných v zahraničí i doma.

http://www.fphil.uniba.sk/index.php?id=1816

https://uniba.academia.edu/MartinSlobodnik

Obsah:

Cieľom prednášky je ilustrovať na konkrétnom príklade kláštora Labrang v severovýchodnom Tibete proces obnovy buddhizmu, ktorý začal na prelome 70. a 80. rokov a pokračuje dodnes. Obnova buddhistických kláštorov je súčasťou procesu návratu k tibetskej identite po období štátom organizovaných asimilačných a protináboženských kampaní, ktoré začali koncom 50. rokov 20. storočia a pokračovali do polovice 70. rokov. Súčasťou procesu návratu k tradičnej kultúre a náboženstvu sú aj nové výzvy (politický kontext socialistického ateistického štátu, turizmus, multietnické prostredie s početnou komunitou Chuejov, čínskych moslimov a Chanov, majoritného etnika Číny, globalizácia), na ktoré sa musí adaptovať aj buddhistický kláštor a jeho mníšska komunita. Prednáška vychádza z opakovaných terénnych výskumov v severovýchodnom Tibete, Amde, a štúdia relevantnej literatúry.